- Söker dess former och metoder.
- Söker dess inriktning och omfattning.
- Söker vilken kompetens som behövs i framtiden.
- Funderar hur arbetet ska organiseras för att leda till både hög produktivitet och kompetensutveckling.
- Funderar hur den enskilde medarbetarens kompetens ska utvecklas på bästa sätt.
Det ställer viktiga krav på verksamhetens HR-chefer och dess ageranden i styrelser och ledningsgrupper. Men det fritar inte andra chefer i verksamheten från ansvar att driva frågor inom kompetensutveckling för sina medarbetare. De är dessa som skapar värde för kunden och ger resultat för den egna organisationen.
Numera räcker inte teori och insikt utan nu måste vi kunna omsätta kunskapen i praktiken också. Ett skäl, till att den praktiska träningen i exempelvis workshops ökar, är att mycket lärande handlar om social förmåga. Det handlar om att kunna leda och samarbeta med andra människor.
Kompetens är mångt och mycket en färskvara i en miljö av förändring. Det gäller att söka efter en hållbar kärnkompetens inom olika områden och skapa bryggor mellan dessa. Det är ofta som nya kombinationer ger den nya kompetens som behövs för en positiv utveckling.
Det branschunika kunnandet är ofta en liten del av vad som behövs för ett arbete. Däremot är kompetens som är gemensam mellan olika branscher desto viktigare. Det kan vara exempelvis:
- Kvalitetsarbete
- Produktionsteknik
- Produktionsplanering
- Logistik och inköpsteknik
- Lean Production
- Produktutveckling
- Arbetsmiljö och säkerhet
- Produktionsekonomi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar