- I en fabrik
- I en bank
- På ett sjukhus
- Inom en kommunal förvaltning
- Den enskilde medarbetarens arbetsuppgifter och kompetens.
- Hur medarbetarna samarbetar med varandra.
- Vilka tekniska hjälpmedel som används.
- Hur målen för arbetet och dess resultat formuleras.
- Hur arbetet styrs och följs upp.
- Vilka sociala normer, värderingar och vilken kultur som finns i organisationen.
- Produktivitet.
- Kostnadseffektivitet.
- Kvalitet.
- Tidseffektivitet eller mer allmän resurseffektivitet.
- Servicegrad.
- Förenkla styrningen.
Organisationens funktion är även att skaffa och utveckla kunskap om hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Denna kunskap ska översättas i verktyg, produkter och processer liksom i utformningen av själva arbetssättet och i kunskapsutveckling.
En viktig faktor i en organisation är förmågan att lära av misstagen och bland dessa är följande av stor betydelse att ett lärande sker:
- Att misstag görs i strävan att uppnå en övergripande målsättning.
- Att någonting nyttigt verkligen lärts av misstagen.
- Att misstagen inte är en del av ett mönster där samma misstag upprepas.
- Att misstagen görs inom ramen för en medarbetares handlingsfrihet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar