- Process
- Produkt
- Rutin
- Policy
Frågan som kan ställas är: Med den kunskap som nu finns i organisationen skulle det då utföras och göras på samma sätt som tidigare? Om svaren är tveksamma eller besvarade med nej måste följdfrågorna bli: Vad gör vi nu?Organisationen och dess ledning måste nämligen göra någonting. I allt högre grad och allt oftare, mot bakgrund av omvärldens förändringstakt, behöver verksamheter avvecklas eller omstöpas snarare än att låta dem passivt rulla vidare utan utmaning. Det nya måste även få plats i organisationen.
Företag som på det sättet låter det nya ta plats med det gamla får lättare att hantera förändringar i omvärlden. De gör små anpassningar hela tiden, snarare än omfattande omvandlingar.
En kontinuerlig process av förbättringar av allt i organisationen kan ske enligt arbetssättet med kaizen.
Behovet att organisera för att förändra kräver ett stort mått av decentralisering för att göra det möjligt att fatta snabba beslut:
- Nära där resultaten åstadkoms
- Där kontakten finns med kunderna
- Där teknologi utvecklas, anskaffas och används
- Nära dem som observerar och påverkas av olika slags förändringar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar