måndag 21 juni 2010

Beijing en fredag i juni

Vid 7-tiden på fredagskvällen vandrade jag ut från mitt hotell Feitan Hotel Beijing invid 2nd East Ring Road.

Morgonen hade startat tidigt i Shanghai med taxi till den nya flygplatsen Hongqiao International. En resa som gav en överblick över en fantastisk infrastruktur av vägar på många olika höjdplan. Det är svårt att beskriva detta. Det måste ses med egna ögon.

Avgången försenades på grund av dimma i Beijing och vi fick sitta i planet 1,5 tim med oviss väntan. Jag hade ett bokat möte med ett svenskt företag öster om Beijing som krävde en ytterligare transport med taxi och kände att det skulle nog inte gå att klara tiden.

Väl framme i Beijing Capital Airport, med väskan i handen och 15 minuter kvar till mötet, ringde jag till produktionsdirektören. Jag förklarade situationen och att mötet nog fick läggas vid något annat tillfälle. Hon tyckte att hade jag rest så långt kunde hon ändå vänta något. Jag hittade en taxi och visade den kinesiska vägbeskrivningen. Chauffören kunde inte engelska, i tal eller skrift.

När vi kom till industriområdet, de är enorma, så fastnade vi. Han hittade inte även när han frågade. Med min mobil kopplade jag samman chaufför och produktionsdirektör och några framsteg gjordes. Vi hittade vägen men inte företaget. Vi körde på måfå ytterligare ca 150 meter, där fanns det. Chauffören blev jätteglad!

Efter mötet skjutsades jag av företaget till närmaste Metro-station, en ändstation. Några byten av linjer, en taxi och så var jag framme vid mitt hotell där en grupp personer från Beijing-Qinghua University väntade på mig.

Vi hade träffats en vecka tidigare, utväxlat en serie e-brev och jag hade skrivit ett Letter of Understanding som de fått studera en vecka. Vi skulle nu gå igenom texten, olika frågor och skriva på i ett planerat samarbete inom continued education med e-learning mot en gemensam målgrupp.

Ett par timmars mycket bra samtal där jag från min sida även ytterligare berättade om:
  • Mig som person, utbildningar, erfarenheter och kontakter.
  • Företagets utveckling av utbildningsplattform, kurser, utbildningsteknik, elevstöd och workshops.
  • Våra kundkontakter och leveranser av e-learning till personal i Alfa Lavals 2 fabriker samt administrativa kontor i Kina sedan 2003.
  • Våra ambitioner att utveckla en större marknad i Kina och vår strategi.

Vi skrev på avtalet, tog varandra i hand och skålade med thé. Vi har nu några frågor att bena ut, bland annat översättningen från engelska till kinesiska av kurser som de önskar börja med. Vi behöver hitta en bra översättare, som också kan ämnet.

Efter det lyckade avslutet och en kinesisk middag gick jag ut i den varma kvällen. Jag hade tidigare sett att invid korsningen av två vägsystem i olika plan fanns en park med grönsakshandel och runt omkring många restauranger av olika karaktärer. Nu pågick där Qigong övningar till inspelad musik där folk deltog även ute på gatorna.

Vilken hängivenhet att sköta sin hälsa. Folk tittade även på. Två civila polisbilar med helt tonade fönster fanns också i närheten.

När jag efter en stund kom tillbaka pågick nu pardans till en inspelad musikslinga på ca 2 min som upprepades. 50 meter därifrån, under vägarkorsningen fanns en cementyta i en rondell. Nu var det någon kinesisk motsvarighet till Friskis & Svettis som körde grupprörelser av närmast koreografi med poppigare musik. Endast billjusen gav belysning när de körde runt i rondellen.

Med ryggen mot detta uppträdande pågick vid brofästet en annan övning med belysning. Två seniora damer kickade en speciell fjäderboll mellan varandra. Skickligt gjort. Jag inbjöds att delta, men avstod och tog kort i stället.

Tillbakas till hotellet passerade jag återigen en av polisbilarna. Jag kunde se genom den lilla transparenta yta som fanns vid sidospeglarna att hon låg och vilade tvärs i framsätet. Vi såg båda varandra, jag gick förbi.