Det grundläggande fel som chefer ofta gör, när de försöker införa färdiga lösningar, är att de agerar som om det färdiga dokumentet är målet med arbetet. I själva verket är det på vägen dit som den stora förändringen sker. När medarbetarna gemensamt arbetar med att beskriva arbetsprocesserna får de samtidigt en bild av helheten och ser sin del i det hela.
På vägen till det färdiga dokumentet stöts och blöts olika uppfattningar om:
- Hur processen egentligen ser ut
- Hur arbetet bäst ska utföras
- Vilken roll varje medarbetare har i helheten
- Vad som ska levereras
Eftersom medarbetarskap bygger på ett ledarskap, som ger de anställda utrymme att själva ta ansvar, är det viktigt att lägga grunden i förändringen hos cheferna. Medarbetarskap handlar inte bara om individerna utan också om att ge rätt förutsättningar för att ta ansvar.
En studie kring ansvarstagande har gjorts av Wajda Irfaeya vid Handelshögskolan Göteborg i samband med sin doktorsavhandling. Hon identifierar här tre olika dimensioner av ansvar:
- Att känna plikt
- Att stå till svars för sina handlingar
- Att ta initiativ
- Hur tydliga arbetsrollerna är
- Hur meningsfullt man tycker att arbetet är
- Arbetsmiljön
- Företagskulturen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar